Gastvrijheid Loont

“De beleving van een horecabedrijf wordt voor 50 procent of meer bepaald door de manier waarop met gasten wordt omgegaan.”

Dit is een veelgehoord citaat in de horeca. Maar wordt er in het vak daadwerkelijk geïnvesteerd in het ontwikkelen van goede gastvrijheid? Reden voor het Gastvrijheidsgilde om eens écht na te gaan of gastvrijheid loont.

Daarom is het gilde in juni 2011 samen met de directie van Landgoed Avegoor een experiment gestart waarin bewezen wordt dat investeren in gastvrijheid in de horeca loont. Op basis van nulmetingen - tevredenheid gasten, tevredenheid medewerkers en gemiddelde besteding van gasten - heeft Jeannine Sok samen met Madelinde Moesbergen (directeur Landgoed Avegoor) een intensief trainings- en begeleidingsprogramma opgesteld voor management en medewerkers van Avegoor. Doel van de aanpak was om meetbaar betere resultaten te boeken in een periode van vier maanden.

Dat is gelukt, en de resultaten mogen er zijn. Reden om dit te delen met zo veel mogelijk horecabedrijven. In het boek Gastvrijheid Loont staat de aanpak van het hele proces bij Landgoed Avegoor omschreven, boordevol nuttige tips en gelardeerd met interviews met mensen uit het vak. Zo interviewt Anita Witzier Thérèse Boer en komen onder andere Soenil Bahadoer ( Lindenhof Nuenen), Franck Evers (meestertapper Heineken), Hans Steenbergen (Shoot my Food), Maartje Houben en koffiekoning Jeroen Veldkamp aan het woord. De inleiding van het boek is geschreven door Carine Koreman-Van Steen, mede-uitgever van Culinaire Saissonnier, Pâtisserie & Dessserts en Kokskoerier. Het doel van het boek is om er uiteindelijk voor te zorgen dat gastvrijheid in de horeca de aandacht krijgt die het verdient.

Gastvrijheid loont
ISBN 978-90-818240-0-2, prijs €12,50, te bestellen